Šavel, rodem ze znamenitého města Tarsu v Cilicii v Malé Asii, zdědil po zámožném otci svém důležité právo Římského občana. Vyučiv se doma čalouníkem, byl jako jinoch poslán do Jerusaléma, kde stal se žákem slovutného a moudrého Gamaliela, pod jehož správou vyspěl v důkladného znalce Starého Zákona a v horlivce za všecky výklady, jež škola farisejská k němu přičiňovala. Proto vzplanul nenávistí proti náboženství Kristovu. Když sv. jáhen Štěpán kamenován byl, súčastnil se krutého díla toho i Šavel. Byltě netoliko z blízka přítomen, nýbrž opatroval i šaty těch, kteří svatého mučedníka kamenovali, aby hroznou práci svou tím volněji konati mohli. Avšak umírající Štěpán, modle se za nepřátele svoje, vyprosil mu dle slov sv. Augustina milost brzkého obrácení.
Po smrti sv. Štěpána rozzuřila se nenávist poštvaného lidu proti všem křesťanům v Jerusalémě. Jedním z úhlavních nepřátel jejich byl Šavel, jenž získav si povolení úřední vcházel do domů, kde učedníci Páně přebývali, slídil po nich, jímal je a vsazoval do žalářův, a když byli k smrti odsouzeni, donášel ortel a staral se o jeho vykonání (Skut. 8, 1 - 3; 26, 10 - 12; I Kor. 15, 9.). Soptě proti věřícím po školách, trestal je a donucoval jich, aby se Kristu rouhali a víru jeho zapřeli (Skut. 26, 11.). Pro toto pronásledování rozutíkali se věřící z Jerusaléma a rozprchli se po všech krajinách judských a zemích sousedních, což stalo se r. 35. To však zuřivému Šavlovi nestačilo. Mysle, že Církev svatou v Jerusalémě již na dobro zničil, vymohl si od knížete kněžského plnomocenství na školy v Damašku v Syrii, aby mohl i tam po křesťanech slíditi a je svázané do Jerusaléma ku potrestání přivésti (Skut. 9, 1 - 2.).
Avšak člověk míní a Pán Bůh mění. Šavel pronásledoval Církev Kristovu nikoli z pouhé ukrutnosti, nýbrž ze zaslepenosti a nevědomosti; když pak proti ní nejlitěji zuřil, sklonila se milost Boží k němu a osvítila i obrátila ho. Když byl na cestě a již se přibližoval k Damašku, náhle obklíčilo jej světlo s nebe. I padl na zem a uslyšel hlas: "Šavle, Šavle, proč se mi protivíš?" Chvěje se, uzřel oslaveného Krista Pána před sebou (I. Kor. 15, 8.) a řekl: "Kdo jsi, Pane?" A Pán odvětil mu: "Já jsem Ježíš, jemuž ty se protivíš. Tvrdoť bude tobě proti ostnu se zpěčovati."
Kristus Pán Šavla, nepřítele svého, porazil hlasem své lásky, aby jej učinil svým přítelem. Šavel sklesl na zem, aby se přesvědčil, že proti pravdě Boží marně bojuje. Záře, kteráž ho obklíčila, značila jasné světlo víry, jímž duše jeho se osvítila a jímž on potom sám osvěcoval národy. Farisejská pýcha jeho změnila se tím pojednou v pokoru a plamenná nenávist jeho ku Církvi svaté náhle jest udušena. Ježíš Kristus oslavený stál před ním a řekl mu, že on v křesťanech pronásledoval jeho samého! Třesa a žasna řek Šavel: "Pane, co chceš, abych učinil?" A Pán velel mu, aby vstana šel do města, kde mu pověděno bude, co činiti má. Průvodčí jeho stáli ohromeni slyšíce zajisté hlas, ale nikoho nevidouce. Vstal pak Šavel a otevřev oči, nic neviděl. Oslepnulť, a slepota jeho potrvala několik dnův, aby naučil se snáze otvírati duševní zrak svůj věcem nebeským. I pojali ho tedy tovaryšové jeho a vedli do Damašku, kde přebýval po tři dny nevida, a nejedl ani nepil. Postem a rozjímáním kál se za bývalou zuřivost svou a připravoval se skroušeně k tomu, co Bůh s ním zamýšlel. Za těch dnů sám Spasitel byl jeho učitelem, osvěcuje a posiluje ho milostí svou.
Šavel blížil se k Damašku jako hrozný lev chtěje trhati ovce Kristovy, a zatím do města toho vešel jako tichý beránek. Chtěl vléci křesťany z Damašku v okovech do Jerusaléma a zatím oslepnuv sám vlečen byl do Damašku!
V Damašku byl jeden učedník Kristův jménem Ananiáš; i řekl k němu Pán u vidění: "Ananiáši, vstaň a jdi do ulice kteráž slove Přímá, a hledej v domě Judově Šavla Tarsenského, nebo aj, modlí se." Jména toho zhrozil se Ananiáš věda, jaké protivenství Šavel věřícím v Jerusalemě způsobil a proč do Damašku se odebral. Kristus Pán však upokojil ho řka: "Jdi, neboť nádobou vyvolenou jest mi on, aby nesl jméno mé před pohany, i krále, i syny israelské. Já zajisté ukáži mu, jak mnoho on musí pro jméno mé trpěti." Té chvíle měl také oslepený Šavel vidění; i viděl Ananiáše, an vchází a skládá na něj ruce, aby zase prohlédl.
Nádobou vyvolenou nazval Pán Šavla, jelikož určil ho ku věcem velikým. Učený, ohnivý Šavel dle vůle Boží měl sv. evangelium hlásati netoliko Židům, ale hlavně i pohanům, a nejen lidu prostému, nýbrž i lidem učeným a mocným knížatům, a působením svým jménu Kristovu podmaniti takořka celý svět. Pronásledovav dříve jméno Ježíšovo, měl potom za jméno to trpěti a ku slávě jeho pracovati více, než ostatní apoštolové.
Ananiáš poučen a upokojen od Pána šel k Šavlovi a vloživ na něj ruce, řekl: Šavle, bratře, Pán Ježíš, jenž se tobě ukázal na cestě, poslal mne, abys prohlédl a naplněn byl Duchem svatým." A hned spadly s očí jeho jako lupiny a přijal zrak, i vstav pokřtěn jest. Duše jeho osvícena jest pravdou Boží a přijala ji, a proto odňata od něho i slepota tělesná.
Postiv se za tři dny vzal nyní Šavel pokrm a posilnil se. I zůstal s učedníky, kteříž byli v Damašku, po několik dnů, a hned kázal ve školách Ježíše Krista Syna Božího. Jaká to zázračná změna! Čemu dříve odporoval, to nyní za pravdu hlásal, neboť pravdu tu sám Bůh mu zjevil. I nebylo divu, že obyvatelé města Damašku slyšíce jej, žasli a pravili: "Zdaliž to není ten, kterýž hubil v Jerusalémě ty, jenž vzývali jméno Kristovo, a semo proto přišel, aby je svázal a odvedl ke knížatům kněžským?" Šavel pak mnohem více přemáhal řečí svou Židy v Damašku, tak že s hanbou mlčeti musili. (Skut. 9, 1 - 22.)
Tak přesvědčivě a mocně doličoval na víru obrácený Pavel, žeť Ježíš Kristus jest Mesiáš v Zákoně Starém zaslíbený, že krajané jeho nemohli mu odpírati. A přece neobrátili se všickni, nýbrž rozpálivše se proti němu nenávistí radili se, kterak by ho zabili. Takto naplnila se záhy na novém tomto apoštolu slova, jež Spasitel o něm řekl k Ananiáši, totiž že pro jméno jeho bude veliká protivenství snášeti.
Šavel uslyšev hlas Kristův, řekl pokorně: "Pane, co chceš, abych učinil?" Milost Boží hledala ho, on pak neodpíral jí a změnil se v člověka nového. I k tobě, křesťane mluví Kristus Pán hlasem milosrdenství svého a nabízí ti svou milost, abys z hříchů svých povstal, upřímné pokání činil a duši svou zachránil. Pozoruj jen bedlivě, co děje se kolem tebe na světě, naslouchej pilně hlasu svědomí svého, a seznáš, že Ježíš Kristus také tebe hledá, tebe získati chce a k tobě mluví: Synu milý, proč se mne protivuješ, proč přikázání moje přestupuješ, proč duši svou hříchy poskvrňuješ?! Mluví k tobě takto obzvláště, kdykoli tě navštěvuje v nemoci či zármutkem, neb jiným protivenstvím k zemi tě poráží. Nuže poslechni se Šavlem kajícím hlasu jeho a mluv s Davidem: Hotovo jest srdce mé, hotovo jest, činiti svatou vůli tvou, Pane; vyplním všecko, co kážeš mi, jenom nechať milost tvá mne provází a ruka tvoje obměkčí tvrdé srdce moje! Kristus Pán stojí u dveří tvých a tluče. Jestliže uslyšíš hlasu jeho a otevřeš mu dveře, vejdeť k tobě, a bude s tebou večeřeti, a ty s ním. (Zjev. 3, 20.)
Žádné komentáře:
Okomentovat