§ 6. Co jest nám souditi o hesle, že účel posvěcuje prostředky.
Lidé tohoto světa v rozporu s křesťanským učením rádi řídí se heslem: "Účel posvěcuje prostředky" a nerozpakují se činiti zlé, mají-li z toho nějaký prospěch. Z předešlého paragrafu poznáváme, že takovéto učení, obecně jsouc proneseno, příčí se katolické mravouce. Jest sice pravda, že dobrý účel posvěcuje nelišné prostředky, ale není pravdou, že by dobrý účel posvěcoval prostředky hříšné. Žádný hřích, ani lehký hřích, a tím méně arciť hřích těžký, nelze nižádným ani sebe lepším úmyslem neb účelem omluviti, tím méně "posvětiti".
Hanobitelé katolických kněží a řádů připisují ono heslo jesuitům. První, kdo jesuity z této nesmyslné zásady obvinil, ovšem bez důkazu, byl Blažej Pascal, francouzský filosof a matematik (nar. 1623, zemř. 1662). Po něm pak, jako nějakou suggescí unešni, papouškovali to mnozí jiní, zejména protikatoličtí romanopisci a povídkáři; po dokladech tázáni mlčeli. Jesuita P. Roh konal r. 1852 missie ve Frankfurtě n. M. a při tom veřejně prohlásil, že 1000 zlatých rýnských vyplatí tomu, kdo předloží nějakou od některého jesuity sepsanou knihu, v které vy se v této infamní větě, že "účel posvěcuje prostředky", učilo buď těmi nebo podobnými slovy v tom obecném smyslu, že účel posvěcuje i prostředky hříšné. Rozhodčím, že důkaz se zdařil, má býti právnická fakulta v Heidelbergu nebo Bonnu. K tomuto prohlášení pak doložil, že bídáckým jest utrhačem, kdo by bez takového důkazu toto hanebné heslo jesuitskému řádu připisoval. Jesuité všude, kde k tomu měli příležitosti, k vypsané ceně ukazovali. Učinil tak na př. P Klinckostroem r. 1867 v Praze. Nelze tedy říci, že by byl nikdo o ceně nevěděl; ale nikdo se nepřihlásil a nikdo jí nezískal. P. Roh sám to nazval výmluvným mlčením. Zemřel r. 1872.
P. Roh nebyl jediným se svou výzvou. Po něm učinili tak mnozí jiní na různých místech, ale vždy se stejným výsledkem. V Praze byla poprvé r. 1890 a po druhé r. 1894 v novinách vypsána cena 400 zlatých a peníze uloženy ve Svatováclavské záložně. Ceny získati si měl, kdo by uvedl knihu sepsanou některým jesuitou, ve které by se učilo větě, že účel posvěcuje prostředky. Rozhodčími, že důkaz se zdařil. měly býti filosofické a právnické fakulty obou pražských universit. Ač cena dlouho byla vypsána, nikdo se o ní nepřihlásil. Pádem záložny r. 1902 cena ovšem zanikla.
Žádné komentáře:
Okomentovat