středa 7. března 2018

Svatý Tomáš Akvinský – životopis z knihy Svatí na každý den.


  „Tomáš byl člověk nesmírně kontemplativní. Spočívala-li jeho svatost v rozumu, bylo to proto, že jeho rozum byl v plné šíři založen a prozářen ohněm rozjímání a dary Ducha Svatého. Žil v jakémsi neustávajícím extatickém vytržení. Bez přestání se modlil, plakal, postil, toužil… Světové veledílo ryzího a přísného intelektu tak prýští ze srdce oplývajícího láskou.“ Takto Tomáše stručně popsal jeden slavný vědec. Sám Tomáš, když ke konci svého života komentoval evangelium svatého Jana, napsal, že „jako nemůže svítilna poskytovat světlo, dokud není zažehnuta, tak ani duchovní svítilna nesvítí, pokud nehoří, dokud nebyla zapálena plamenem lásky.“
  Tomáš se narodil v roce 1224/1225 (možná o dva roky později) na rodinném hradě v Roccasecca v akvinském hrabství na pomezí Lazia a Kampánie, na hranicích papežského a císařského území. Tomášova rodina, jež byla langobardského původu, se klonila na stranu císaře. Jelikož byl Tomáš mladší syn, byl určen pro církevní život a již v pěti letech jej otec přivedl jako obláta do blízkého a slavného kláštera v Montecassinu, který byl „předmětem zuřivého sporu mezi papežem a císařem“, snad v naději, že se Tomáš jednou stane opatem.
Tomáš zde pobýval asi deset let, přibližně do roku 1239. Tyto roky byly pro náboženské i kulturní utváření jeho osobnosti stěžejní. Tomáš se učil především od mistra kontemplativního života – mnicha a papeže Řehoře Velikého, a svému pobytu mezi benediktiny také vděčí za to, že pro něj teologie nebyla otázkou vědění nabytého „studiem“, nýbrž současně zakoušení tajemství. Být teologem pro Tomáše znamená hledat Boha, který je podstatou a vášní každé „posvátné doktríny“. Být teologem znamená vztahovat všechno k Bohu jako ke svému počátku i cíli. Tomášova teologie bude skutečně neustálým hledáním Boha, nikoliv s touhou se jej zmocnit skrze filozofii, zvláště aristotelskou, přestože jí dobře znal a využíval, ale s úmyslem spatřit jeho stopy ve stvoření a v pokoře a s odvahou se k němu rozumem – a především láskou – přiblížit. Teologie byla pro Tomáše něco jako Jákobův zápas s andělem. Tuší, že Bůh je vždy někde jinde, že je nedosažitelný a musí být uctíván v tichosti. Ne však ve smyslu, že o něm nelze nic říct nebo že se po něm nemá pátrat, ale v tom smyslu, že vždy bude našemu rozumu unikat a vymykat se mu. Tomáš má před sebou neustále živý smysl pro hranice lidského poznání: „Naše poznání je tak slabé, že žádný filozof nemohl dokonale prozkoumat ani povahu jediné mouchy.“
Tomáš však nebyl povolán k mnišskému životu. V roce 1239 byl kvůli bezpečí odveden z Montecassina a poslán do Neapole, aby zde studoval umění a filozofii při všeobecném studiu, založeném roku 1224 Fridrichem II.
  V Neapoli došlo k zásadnímu a revolučnímu zvratu v Tomášově životě, zvratu tak podobnému tomu, které prožil František z Assisi. Tomáš se v univerzitním městě setkal s bratry kazateli, kteří žili v konventu založeném v roce 1231 Jordánem Saským, nástupcem svatého Dominika. V dubnu roku 1244 Tomáš oblékl dominikánský hábit. Jeho volba nemohla být více překvapující a nečekaná.
  Akvinský šlechtic dal před prestižním mnišským řádem sv. Benedikta přednost žebravému řádu, který vznikl teprve nedávno jako součást evangelního obrození své doby. Byl to řád odsouzený k chudobě, bez majetku a bez jistot, bez ochrany klášterních zdí, určený ke kázání a výuce uvnitř města, na univerzitách, kde kypí nová kultura, s níž se musí posvátná věda konfrontovat, aniž by ztratila svou identitu. Řád bratří kazatelů se mladému Tomášovi zdá jako nepřekonatelný životní ideál. Napíše to i ve své Teologické sumě a vzor tohoto života bude spatřovat v samotném Kristu. V rozhovoru s Kristem stráví celý život, bude jej považovat za příčinu své nesmírné teologické námahy, za téma své výuky a za odměnu za svou práci.
  Tomáš píše: „Aktivní život, kterým člověk v kázání a výuce sděluje druhým pravdy, jež spatřil v rozjímání, je dokonalejší než život, v němž se pouze rozjímá, neboť předpokládá nadbytek kontemplace. A tak i Kristus si zvolil tento druh života.“
  Po nějakém čase, kdy žil Tomáš odděleně na rodinném hradě Montesangiovanni, se opět zapojil do života mezi dominikány. Nejprve po tři roky pobýval v dominikánském konventu v Paříži (1245 – 1248), kde jak se zdá, rozjímal nad utvářením své filosofie. Potom žil v Kolíně nad Rýnem při všeobecném dominikánském studiu, spolu se slavným dominikánským teologem Albertem Velikým, nazývaným pro svoji všestrannost doctor universalis. U Alberta se učil být teologem a dostalo se mu základních impulsů, které nasměrovaly celý jeho život. Albert pochopil vynikající nadání svého spolubratra, kterému ostatní společníci pro jeho mlčenlivost přezdívali „němý býk ze Sicílie“. Albert, s nímž Tomáš úzce spolupracoval, tušil a předvídal, že tento němý býk jednou bude bučet. Ostrostí svého myšlení překonal žák svého učitele. Na druhé straně jej Albert v době potřeby chránil, a když mu oznámili Tomášovu smrt, rozplakal se a řekl, že na nebi zhaslo jedno velké světlo.
  V roce 1252 odchází Tomáš do Paříže a v roce 1256 získává titul magistra teologie. Magistr teologie se nazývá „magistr posvátného textu“ (sacrae paginae magister) a skutečně, Tomášovým prvním počinem je komentování Písma. Tomáš nám zanechal plod své výuky Písma v komentářích knih Starého i Nového zákona, mj hluboké úvahy nad Pavlovými listy, Matoušovým evangeliem a vynikající komentář Janova evangelia. Nesmíme zapomenout ani na Catena aurea - „zlatý řetěz“, komentář čtyř evangelií, vytvořený z textů církevních otců, z nichž Tomášova teologie bohatě čerpá. Teologické učení „andělského doktora“ se tak celé odvíjí od Božího slova, z „pozorného naslouchání Božímu slovu“. Teologovým úkolem však není jen „číst“ (nebo komentovat či vyučovat) posvátné texty, ale také „diskutovat“, a Tomáš byl této zásadě věrný a z jeho propracovaných diskusí vzešly rozsáhlé Quaestiones disputatae, které svou přísností, ostrostí a současně klidem vzbuzují všeobecný údiv.
  Magistr teologie však věnoval své síly i třetímu úkolu, totiž kázání. Výsledky jeho kázání lze spatřit v jeho řečech, určeným jednak univerzitním posluchačům, jednak lidu. V kázáních pro lid překvapuje Tomášova schopnost jednoduchého, jasného a hutného projevu. Jeho teologická činnost je téměř zázračná, jako i jeho pracovitost. Tomáš byl neustále k dispozici: mnoho lidí jej žádalo o vyjádření v otázkách vědy či kompetence, a více než jedna kniha tak zůstala nedokončena. Tomáš byl velmi vstřícný a vyznačoval se sympatií, kterou kolem sebe vyvolával. Obdivovali jej například vyučující na fakultě umění, kteří nemohli nebýt udivení jeho neúnavným komentováním Aristotelových děl, jehož myšlení a slov využíval při své teologii.
  Někoho tento zájem o „Filozofa“ a o filozofii může překvapit a někdo jej také může obvinit z toho, že proměnil víno Písma na vodu filozofie. Tomáš však odpoví, že naopak proměňuje vodu filozofie ve víno Písma. Tomášova posvátná nauka nebude Aristotelem změněna, naopak z Aristotela se stává křesťanský filozof. Na jedné straně je andělský doktor přesvědčen, že „každá pravda, ať ji tvrdí kdokoli, pochází z Ducha svatého“, neboť Bůh je jediným pramenem pravdy, ať je zjevená nebo přírodní. Tomáš si rozumu a inteligence nesmírně váží. Na druhé straně se nebojí prohlásit, že „jediná stařenka ví nyní v otázce víry více než kdysi všichni filozofové. Víra je mnohem mocnější než filozofie, a proto je-li filozofie v rozporu s vírou, je třeba ji zamítnout.“
  Tomášův život byla nepřetržitá výuka, proložená častým stěhováním. Z tohoto naprostého a zapáleného odevzdání se posvátné nauce vzešlo jeho rozsáhlé a různorodé dílo. Je zde nemožné byť jen vypočíst jednotlivá díla, nicméně nemůžeme se nezmínit o jeho díle hlavním – Teologické sumě, která je co do své šíře a hloubky, novosti a rozsáhlosti nauky téměř zázračná. Tomáš ji psal v různých dobách a během několika let. Prohlásil, že chtěl, aby byla uspořádanou syntézou pro jeho studenty na začátku teologického studia. Velkým tématem je Bůh, zkoumaný sám o sobě a jako počátek a cíl všech věcí, které z něj vycházejí a k němu se vracejí, díky prostřednictví Spasitele Ježíše Krista. Jeho životu a poslání věnoval Tomáš dlouhou a zapálenou úvahu. Musíme však také vzpomenout Sumu proti pohanům, jež také vznikla během několika etap. Jedná se o klidnou a jasnou úvahu nad vším, co existuje, ve světle rozumu a víry. Dodnes jde o poučnou a přitažlivou četbu.
  Během své cesty do Lyonu na ekumenický koncil, kam byl pozván, Tomáš pocítil, že se přiblížil jeho konec. Nechal se dopravit do cisterciáckého kláštera ve Fossanově, kde zůstal asi měsíc. V jistém smyslu se navracel do kláštera jeho dětství. Zde také dne 7. března roku 1274 zemřel, obklopený obdivem mnichů. Dříve než na smrtelné posteli přijal eucharistii, řekl následující slova:
  „Přijímám tě, ceno vykoupení mé duše, přijímám tě chlebe mého putování. Z lásky k tobě jsem studoval, bděl, trpěl. O tobě jsem kázal, o tobě jsem učil. Nic jsem proti tobě neřekl. Jestliže jsem o této svátosti neučil dobře, předkládám to k posouzení svaté římské církvi, v jejíž poslušnosti nyní opouštím tento život.“
  Tomášova smrt přitáhla zástup šlechticů i prostých lidí a událo se při ní mnoho zázraků. Tomáš, tak aristokratický v myšlení a současně lidový ve zbožnosti, byl svatořečen v Avignonu dne 18. července roku 1323. Církevním učitelem byl prohlášen dne 15. dubna roku 1567. Některé části jeho učení budou zpochybňovány, ale přesto v něm církev rozpozná teologii, která se stane „svatou“.

TOMÁŠ AKVINSKÝ
* asi 1225, Aquino (Frosinone)
+ 1274 Fossanova (Latina)
Církevní učitel
Jméno: dvojče (z hebrejštiny)
Atribut: vůl, hvězda
Patron: teologů, filozofů, knihovníků, univerzit



Žádné komentáře:

Okomentovat