pondělí 9. října 2017

Xaver Dvořák - Stručná apologetika katolická. (1)


§ 1. Pojem a rozdělení apologetiky.

  Apologetika katolická jest nauka, která obhajuje pravdy víry katolické a vyvrací námitky proti nim činěné.
  Apologie (řec.) sluje obrana; apologeté slují obránci..
  Již v prvních dobách křesťanských bylo třeba náboženství křesťanského hájiti a námitky nepřátel vyvraceti. Spisovatelé, kteří to činili, slují apologety církevními.
  Takovými byli: sv. Justin (+166), sv. Irenej (+202), Tertulian (+240), Origenes (+254), sv Cyprian (+258) a jiní.
  Nepřáteli byli tehdy hlavně filosofové pohanští. V době přítomné třeba hájiti článků víry proti filosofům moderním.
  Pravdy víry katolické, proti nimž nejvíce útočeno jest, jsou zvláště: duchovost a nesmrtelnost duše lidské (materialisté a monisté); jsoucnost Boha a osobnosti jeho (atheisté a pantheisté); nadpřirozené zjevení Boží, na němž zakládá se náboženství křesťanské (positivisté a rationalisté); poslání církve katolické (protestanté).
  Jedná tedy apologetika katolická: 1. o duchovosti a nesmrtelnosti duše lidské; 2. o jsoucnosti a osobnosti Boží; 3. o nadpřirozeném zjevení Božím; 4. o náboženství křesťanském; 5. o církvi katolické.
  Prameny, odkud apologetika katolická čerpá své důvody, jsou vedle Písma svatého a tradice, především rozum, zkušenost a svědectví vědy a dějin.

I. O duši lidské

§ 2. Duše lidská jest duch

  Duchem rozumíme bytost nehmotnou, obdařenou rozumem a svobodnou vůlí. Duše lidská jest duch, neboť jest 1. nehmotná, 2. jest obdařena rozumem, 3. jest obdařena svobodnou vůlí.
  Hmotou rozumíme to, co se z částí fysických (atomů, molekulů) skládá a v ně se také rozložiti může. Hmotným sluje vše, co buď samo je hmotou, na př. kámen, rostlina, tělo zvířecí, tělo lidské; nebo co jen ve spojení s hmotou může existovati, na př. duše zvířecí.
  Nehmotnými pak slují bytosti, které hmotou nejsou, jako Bůh, andělé; nebo jsou-li s hmotou spojeny, přece i bez hmoty existovati mohou, jako duše lidské.
  I. Duše lidská jest nehmotná, t. j. není hmotou a může i bez těla existovati.
  1. Svědectví Písma svatého. Písmo svaté staví duši a tělo navzájem proti sobě jako dvě protivy. "Duch zajisté hotov jest, ale tělo nemocno" (Mat. 26, 41.). "Nebojte se těch, kteříž zabíjejí tělo, ale duše nemohou zabíti" (Mat. 10, 28.). - A stvrzuje existenci duše i  bez těla - po smrti: "A navrátí se prach do země, odkud byl, a duch navrátí se k Bohu, kterýž jej dal" (Kaz. 12, 7.). "Otče, v ruce tvé poroučím ducha svého" (Luk. 23, 46.).
  2. Svědectví církve svaté. Církev vždycky učila, že duše lidská jest nehmotná, a rozeznává v člověku ducha od hmoty. Na sněmu 4. lateránském (1215) praví: "Bůh stvořil tvorstvo duchové i tělesné" (Kap. 1). Na sněmu vatikánském (1869) praví církev o přirozenosti lidské, že jest složena z ducha a hmoty (Sed. 3. o víře katol. k. 1).
  Svědectví rozumu. Také rozum poznává duchovnost duše lidské.
  a) Na těle svém dobře rozeznáváme jednotlivé části, ale své já, t. j. duši svou rozložiti nedovedeme, jest nerozložitelná - jednoduchá. Tělo se dle vědy stále vyměňuje ve svých molekulech, není totožné v každém období života; ale naše já zůstává týmž po celý život. - Mezi tělem a duší bývá často spor, což by nemohlo býti, kdyby duše byla hmotou jako tělo; např. odpírá-li si člověk hladovící pokrmu a. p.
  b) Duše nepodléhá zákonům hmotné přírody, na př. prostoru, času, tíže a p.
  Tak duše lidská myšlenkami přenáší se bez námahy od místa těla svého. Duše nestárne jako tělo. Duše neodpočívá, jest činna i ve spánku (sny).
  c) Činnost duše není omezena pouze na smysly, nýbrž nezávisle na nich vztahuje se i na věci čistě nehmotné, jako jsou pravda, dobro, krása; čas prostor, nekonečnost; Bůh, anděl a jiné. Žádá si věcí čistě duchovních, jako jsou ctnost, nesmrtelnost, čest, sláva a podobné.
  Zvíře jest odkázáno jen na vnímání smyslové, které tedy týkati se může jen věcí hmotných; na př. příjemné vždy je láká, nepříjemné vždy je odpuzuje. A zdá-li se někdy u zvířat jeviti jakási vyšší snaha, nevyplývá z mravného uvědomění, nýbrž prostě z pudu (instinktu); na př. láska k mladým. Nejlépe to viděti z toho, když mladí odrostou, láska a něžmá starostlivost starých úplně mizí a mláď stává se zcela cizí rodičům.
   II. Duše lidská obdařena jest rozumem. Rozum jest mohutnost duše, kterou myslí, soudí, pojmy tvoří; jí rozeznává věci i po stránce nehmotné, morální a esthetické.
  1. Svědectví Písma Svatého. Všecka místa v Písmě svatém, v nichž se vypravuje, že se Bůh zjevoval člověku a jej poučoval, předpokládají u člověka rozum. Avšak Písmo svaté i zřejmě praví: "Mně pak dal Bůh, bych mohl mluviti, jak smýšlím a prvé mysliti, jakž sluší o těch věcech, které mi se dávají" (Moudr. 7, 15.). "Tomu, kterýž mi dává moudrost, dám i slávu" (Sir. 51, 23.).
  2. Svědectví církve svaté. Církev nazývá duši lidskou "rozumnou duší", tedy rozumem obdařenou (Lateránský sněm 5. sed. 8; 1512).
  3. Svědectví vlastní zkušenosti. Zkušenost nás poučuje o rozumu takto:
  a) Člověk mluví, t. j. zvuky pojí v slabiky, slabiky v slova, slova pak spojuje u věty. Jimi vyjadřuje pojmy a soudy; musí míti tedy i mohutnost, která pojmy a soudy tvoří.
  Zvíře sice vydává zvuky, ale nečlánkuje jich v slabiky, slova, věty - nemluví. Nemá co by vyjadřovalo, nemá myšlenek, pojmů, netvoří soudů. Má jen představy věcí okolních, které budí v něm buďto úžas anebo strach, radost anebo bolest; a na vyjádření těch stačí mu pouhý zvuk (citoslovce).
  b) Člověk píše a čte, t. j. vymýšlí pro zvuky znaménka a se znaménky spojuje myšlenky. Tak tvoří literaturu, kterou přenáší myšlenky své na potomky a umožňuje pokrok kultury.
  Vykopávky v Assyrii, Babylonii, v Egyptě a jinde objevují nám celý myšlenkový svět těchto národův.
  c) Člověk má vědu a umění. Vědu s jejími úžasnými výzkumy a vždy novými vynálezy stvořil svým rozumem bádavým (spekulativním), umění pak vždy víc a více se rozvíjející rozumem obrazotvorným (fantasií).

  III. Duše lidská obdařena jest svobodnou vůlí. Svobodná vůle jest mohutnost duše, kterou člověk nenuceně volí sobě jednu  z různých věcí; rozhoduje se činit to neb ono, dobré nebo zlé, anebo vůbec nejednati.
  1. Svědectví Písma svatého. Všechna přikázání v Písmě svatém jsou důkazem svobodné vůle lidské. Kdyby člověk neměl svobodné vůle, bylo by nesmyslno jemu přikázání dávati. Ale Písmo svaté i zřejmě praví: "Budeš-li chtíti přikázání (jeho) zachovávati, a (budeš-li chtíti) na věky víru (jemu) libou činiti, zachovajíť tebe. Předložil tobě vodu i oheň: k čemu chceš, vztáhni ruku svou. Před člověkem jest život i smrt, dobré i zlé, co se mu bude líbiti, dáno bude jemu" (Sir. 15, 16 - 18.).
  2. Svědectví církve svaté a tradice. Na sněmu tridentském (1545 - 1563) zavrhla církev učení reformátorů 16. věku, kteří popírali svobodné vůle člověka po pádu Adamově, a prohlásila, že svobodná vůle člověka ani po hříchu Adamově ztracena nebo zhlazena nebyla (Sed. 6. k. 5.). - Sv. Jeronym (+420) praví: "S vůlí svobodnou stvořil nás Bůh, nebýváme ani ke ctnosti ani ke hříchu s nutností přitahováni."
  3. Svědectví rozumu. Rozum dotvrzuje, že člověk má svobodnou vůli, takto:
  a) U člověka jako u zvířete každý dojem smyslovými ústroji (čidly) přijatý přenáší se do mozku a vyvolává tu činnost odvetnou (= reakci), která odpovídá podráždění nervovému. Ale jen člověk, protože má svobodnou vůli, může tuto činnost zpětnou přerušiti nebo pozměniti. Na př. k mozkovým záchvěvům, jež by přirozeně vedly ke vzbuzení bolesti nebo hněvu, může odpověděti pohrdáním, lhostejností, radostí, úsměvem; jako apoštolové, jsouce mrskáni, radovali se, že jest jim pro jméno Ježíš trpěti (Sk. ap. 5, 41.).
  Pod nožem pitevním (při vivisekci) zvíře nemůže neprojeviti utrpení svého, ale člověk i divoch, když za živa jest od nepřítele skalpován, může utajiti muka - ba, posmívati se i katanu zdánlivou bezcitností.
  b) Vnitřní zkušenost naše svědčí, že při svém jednání nejsme nuceni, že jednáme svobodně a že bychom mohli jinak jednati, než jednáme. Víme, že ani násilím, ani hmotnými a jinými ztrátami nemůžeme býti k ničemu přinuceni, nechceme-li sami. (Stávky, vzpoury, revoluce.) Zásluha a vina, odměna a trest, chvála a hana, soudy a žaláře mají smysl jen tehdy, je-li člověku svobodná vůle. "Kde nutnost panuje, tam není ani trestu ani odměny" (sv. Jeronym).
  c) Rozdíl mezi dobrem a zlem jest možný jen tehdy, je-li tu svobodná vůle. Kde panuje nutnost, tam mizíá všeliký rozdíl mravní (jako u zvířat). "Přirozené není zlé."

  Hřích je vědomé a dobrovolné přestoupení zákona Božího.

Žádné komentáře:

Okomentovat