pondělí 9. října 2017

Xaver Dvořák - Stručná apologetika katolická. (2)

§ 3 Pokračování

  Vyvrácení námitek proti rozumnosti a svobodné vůli duše lidské.
  I. Proti rozumnosti duše lidské:
  Námitka 1. K vysvětlení rozumnosti lidské není prý třeba předpokládati duše rozumné; mozek prý jest to, co v člověku myslí. Tedy čím větší mozek, tím větší rozum; poruší-li se mozek, porušuje se i myšlení.
  Vyvrácení. Na velikosti mozku vůbec nezávisí síla rozumu; např. vůl má větší mozek než člověk a přece i přísloví odpírá mu moudrosti. Ale ani poměrně k váze těla nemá člověk největší mozek. Jako zvířata, u nichžto poměr váhy mozku k váze těla jest 1 : 14, kdežto u člověka bývá poměr 1 : 22 až 1 : 35. Podle tohoto "vědeckého" výzkumu byla by stupnice rozumnosti asi tato: kanárek, několik brasilských opic, člověk, osel, kuře a posléze slon (1 : 500).
  Jestliže porušením mozku porušuje se i myšlení, svědčí to, že jest mozek v úzkém spojení s rozumem jako jeho nástroj, ale nikoliv to nesvědčí, že by mozek sám myslil. Jako u umělce, jenž tvoří rukou, zmrzačí-li si ruku a přestává-li tím jeho umění, nelze z toho odvozovat, že by ruka jeho bývala původem umění jeho.
  Doktor Carus, lékař a psycholog (1869), vypravuje případ zcela opačný, v němž poškození mozku a ztráta části jeho měla za následek větší bystrost a vytříbenější řeč, kteréžto známky zanikly po vyléčení nemocného. Podobně Dr. Hyrtl, slavný fysiolog, praví: "Ona šedá látka mozku, již mnozí považují za příčinu duchovní činnosti, může se porušiti neb i ztratiti, aniž se tím síle rozumové valně uškodí."
  Námitka 2. Myšlení není prý nic jiného než jakási fosforescence (světélkování) mozku (Dr. Moleschott). Tedy čím více kostíku v mozku, tím větší rozum.
  Vyvrácení. Dokázáno jest, že kosti obsahují mnohem více kostíku než mozek (400krát více, Dr. Liebig). Kdyby naše myšlení bylo toliko fosforescencí mozku, proč tedy kosti nemyslí? A proč u zvířat za hloupé považovaných (jako husa, ovce) má mozek více fosforu než u člověka?!
  Námitka 3. I v činnosti zvířat jeví prý se rozumnost, tedy i zvířata měla by duši duchovou.
  Vyvrácení. U zvířat skutečně shledáváme účelná jednání, která předpokládají rozum, ale ne v nich, nýbrž u toho, který jest původcem, stvořitelem zvířat. Jako činnost stroje účelná jest a předpokládá rozum u vynálezce a ne ve stroji, tak se to má s účelným jednáním u zvířat. Zvířata nejednají sebevědomě, nýbrž z pouhého pudu, neuvědoměle.
  Že jednají z pudu, vysvítá takto:
  a) Zvířata jednají bez předchozí úvahy ihned; musila by tedy rozumem vynikati nad člověka, který musí prvé rozvažovati, než může rozumně jednati.
  b) Zvířata téhož druhu a za obyčejných okolností jednají vždy stejně a to hned od svého nejprvnějšího mládí; nic se nenaučí sama od sebe. Byla by tedy zvířata nad člověkem, který musí napřed rozum vzdělávati a po mnohá léta se učiti.
  Zvířata uprostřed kulturního lidstva jednají stejně po všecky věky. Kultura lidí, mezi nimiž žijí, se nesmírně povznesla, ale neměla účinku na zvířata pražádného.
  c) V okolnostech nezvyklých jednají zvířata zcela nerozumně a je viděti, že dovedou jen to, k čemu pud je vede, a že není žádné úvahy u nich. Např. postavíme-li kuře na hromadu zrní, hrabe v samotném zrní, ač hledati nepotřebuje. Člověk dovede se přizpůsobiti k okolnostem a podle nich zříditi činnost svou.
  d) Poukazuje-li se u zvířat na jejich umělost, např. ve stavbě hnízd, doupat, pláství, ve tkaní pavučin a podobně, nelze to považovati za projev rozumu, nýbrž pudu, protože v umělosti jejich nejeví se žádný pokrok. Kdyby se mělo souditi z takovéto umělosti na rozum, i rostlina měla by rozum, když lístky květové skládá, by i nerost, když rozpuštěn tvoří krásné a přesné útvary krystalové.
  e) Nejpádnějším však důkazem, že zvíře nemá rozumu, jest, že nemá řeči, ani sebevědomí, ani náboženství, ani morálky. Nejostřejší rozdíl mezi člověkem a zvířetem jest, že zvíře nemá rozumu; všecky úkazy, které na rozum poukazovati se zdají, mohou býti jiným způsobem vyloženy. Za rozum dán jest jim v náhradu pud, jenž je bezděčně vede k cíli. "Rozumem předčíme zvířata." (Cicero +43 př. Kr.)
  II. Proti svobodné vůli duše lidské.
  Námitka 1. Člověk prý v jednání svém určován pohnutkami, a s těmi prý se to má jako s fysickými silami, že totiž rozhoduje nejsilnější (Schopenhauer, +1860).
  Vyvrácení. Svoboda vůle nezáleží v tom, abychom jednali bez pohnutek. Svoboda vůle není libovůlí. Rozumný člověk řídí se pohnutkami, ale není jimi řízen. Svobodně rozhoduje mezi pohnutkami různými a neřídí se vždy pohnutkami nejsilnějšími.
  Sv. Perpetua, majíc se rozhodovati mezi vírou a láskou mateřskou, potlačila v sobě lásku k dítěti a rozhodla se obětovati život za víru.
  Námitka 2. Člověku prý jest nevyhnutelně činiti to, co za nejlepší uznává.
  Vyvrácení. Rozumný člověk činí ovšem, co za nejlepší uznává; ale jest si spolu vědom, že to činí dobrovolně a že by nemusil tak jednati. Proto vidíme, že přemnozí jednají také nerozumně; nečiní tedy, co za nejlepší uznávají. "Vidím a schvaluji lepší, a následuji horšího" (Ovidius). Důkazem jest i hřích. Nebo kdybychom nevyhnutelně volili vždy jen nejlepší, mohli bychom chybiti, ale nikoliv hřešiti. A přece činíme rozdíl mezi chybou a hříchem. Chybu omlouváme, hřích káráme.
  Námitka 3. Statistika zločinců dokazuje prý, že člověk jedná ve stejných okolnostech vždy stejně, že okolnosti určují jednání jeho; že tedy člověk není svoboden.

  Vyvrácení. Statistika dokazuje právě opak, že člověk totiž nejedná vždy za stejných okolností stejně. Statistika ukazuje jen jisté procento, nikoliv převážnou většinu, a jen převážná většina mohla by ukazovati na pravidlo. A kdyby se i jevila ve statistice jistá pravidelnost, svědčí to jen, že lidé málo užívají svobody své, dávajíce se ovládat svými náruživostmi. A bylo by pak rozumno, zřizovati káznice a polepšovny, kdyby člověk nebyl v jednání svém svoboden!

Žádné komentáře:

Okomentovat